tisdag 21 oktober 2008

Trubbel


Från tid till annan dyker det upp filmer som övermannar mig så totalt att jag utan förbehåll kapitulerar inför dess makt. En av dessa har visat sig vara John Carpenters "Big trouble in Little China" (1986).

Det märkliga är att jag ännu för ett par år sedan undvek den som man skyr pesten. Varför? Jag vet inte. En idé hade slagit rot i ryggmärgen som styrde mina steg och ögon bort från den. Vilket tragiskt misstag.

Häromkvällen såg vi om filmen och jag slogs återigen av hur perfekt den är. Inte bara är den präglad av 1980-talets berättarteknik och bildspel utan den behåller också greppet om mig som tittare från första till sista scenen. Det spills ingen tid på utfyllnadsscener. Carpenter har gjort en "ren" film, nedkskalad till väsentligheterna.

Faktum är att jag skulle vilja i detta nu, och jag gör det också, utnämna "Bigt trouble..." till den absolut bästa äventyrsactionrulle som gjorts. Jag vill å det grövsta rekommendera att du som inte gjort det ser den och att du som sett den ser om den. Nu eller i det snaraste.

Inga kommentarer: