tisdag 21 oktober 2008



Jag ser mig som en hyfsat moralisk och god människa som står med båda fötterna djupt förankrade i en demokratisk tradition där solidaritet och medmänsklighet står som självklara pelare i det tempel som utgör den humanoida populationen vi alla är en del av, vare sig vi vill det eller ej. Likväl är jag böjd att göra avkall på dessa trossatser. En kamrat och jag har diskuterat saken och har väl båda kommit fram till samma häpnadsväckande slutsats.

Darth Vader står inte för solidaritet med andra. Han hyllar inte heller principen om människors värde. Ej heller hyllar han demokratin eller rätten att fritt få uttrycka sin åsikt. Darth Vader är tvärtom en hårdhänt snubbe med ytterst litet överseende med trams och lösmynthet. Likväl är jag benägen att skriva på anställningspappren och påbörja i vart fall en provanställning i Vaders stab. Att hålla käften klarar jag alldeles ypperligt.

Jag är beredd på sena nätter, långa arbetspass och ständiga tjänsteresor till Imperiets utkanter men det bekommer mig inte alls. Bakom den svarta masken, som han kanske inte ska ta av i och för sig, döljer sig säkert en trevlig arbetskamrat som bjuder butterkaka till kaffet.

-"Femtekolonnare!" säger du? Isåfall bär jag det som en lagerkrans.

1 kommentar:

Joakim sa...

Butterkaka hade jag nog inte hoppats på.